Total Pageviews

Wednesday, May 12, 2010


KÖPSTOPP: 21 DAGAR KVAR

Jag kör ju en grej nu, ett s k köpstopp i 3 månader. Började 1:a mars och naturligtvis då, slutar stoppet 1:a juni. Av någon anledning så halkade jag in på en kompis blogg och han hade startat igång något liknande, fast det var en aning hårdare.

Men sen var tiden mycket kortare också. Han fegar med en månad. :) Läs mer här.

Det roliga är att fler av hans och mina vänner har lite liksom gått med i hans projekt, osäker på om alla kör samma regler men nästan i alla fall. Det är ju kul hur sådant här smittar av sig. Jag känner absolut att man är mer medveten och det känns nyttigt att inte fladdra iväg med pengar hit o dit. Man har lite mer kontroll över vad man spenderar på.

Har liknande tankar som en vän, C har, kring andra saker som det här med att äta godis bara på helgen. Jag tänker framför allt på mina tänder och att det ska kännas speciellt med helg. Som det är nu så kanske man sätter lite väl tjock guldkant på vardagen. Visst är det viktigt att hylla varje dag och att uppskatta var dag som kommer. Men att inte ha någon skillnad på vardag och helg känns trist och allt blir blasé och inget blir speciellt. Finns heller inget att längta till om man hela tiden ska tillfredsställa alla ens urges under veckan.

Någon som har några tankar kring dagens ämne?
Har ni något liknande projekt på gång? Eller något annat som ni skurit ner på?


// Fatty - becoming shopoholic?

6 comments:

Anonymous said...

Jag försöker hålla sockerfrosseriet till helgen. Dels för att göra helgen speciell men även för att må bättre. Slippa kraschen efter sockerchocken. För mig är det bra då jag haft sådan osunt godis/sockerbehov.
//Anna

FatCat said...

hur pass hård är du på sockret då? jag tycker det är svårt att bli medveten om allt dolt socker..tex sånt i youghurt, juicer osv...i ketchup o sånt...

Camel said...

Yes I do ;-) (följer din blogg alltså). Kul att vi är så pass likasinnade. Jag tror att R och jag kommer köra vidare efter 30 dagar. Jag kommer göra det i alla fall. Tycker det känns nyttigt för själen. Kul att du oxå tänker på vardagar och helg som jag. På helgen ska det ju vara speciellt. Att få sitta med popcorn och annat gott en lördagskväll är najs ;-)

Carolina said...

Jag håller med! Jag försöker ta bort så mycket socker som möjligt, svårt dock ibland....men med barn känns det viktigt att lära dem skillnad mellan helg och vardag....det blir annars lätt lördag hela veckan om de får bestämma.....

FatCat said...

Men vad räknas som lördags"godis"? Räknas glass, fikabröd och sånt till det? Vad "får" man äta och inte? Vilka regler har ni, Lina och Camilla?

Johanna Lööw said...

jo då vi försöker köra efter samma regler men det är svårare när man har barn och det är grejer som omgående måste införskaffas. Men vi försöker så gott vi kan. Jag tror nog att vi kommer fortsätta men inte lika strikt. Hur ska man annars kunna gå ut och käka med dig?? ;)..